29 آوریل 2022 - بر اساس مطالعه ای که روی بیش از 27 میلیون نفر در سراسر ایالات متحده انجام شد، افرادی که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده اند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری خودایمنی دیابت نوع 1 باشند.

محققان دریافتند بیمارانی که به  SARS-CoV-2- ویروس کرونا که باعث COVID-19 می‌شود- آلوده شده‌اند، نسبت به افرادی که در طول دوره مطالعه به COVID-19 مبتلا نشده‌اند، 42 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 هستند.

این خطر در میان جوانترین بیماران اطفال بالاترین میزان است(کودکان زیر 1 سال در  معرض افزایش خطر 584 درصد قرار داشتند) و در میان بالغین مسن مبتلا به کووید-19 ، بیشتر است. محققان همچنین تفاوت‌هایی را بین نژاد و قومیت مشاهده کردند، بطوریکه خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مرتبط با عفونتCOVID-19  در میان سرخپوستان آمریکایی/بومیان آلاسکا (130 درصد افزایش خطر)، جزایر آسیایی/اقیانوسیه (101درصد) و سیاه‌پوستان(59 درصد) بیشتر بود.

پرفسور ترنتون هوندا، دانشیار دانشکده علوم بهداشتی بووه نورث ایسترن، و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی به رهبری Fares Qeadan از دانشگاه لویولا شیکاگو، می گوید:COVID-19  ، معمولاً یک بیماری تهدید کننده زندگی به خصوص در میان کودکان نیست، و اغلب اوقات مشکلات جدی ایجاد نمی کند. اما دیابت نوع 1 ، معمولاً یک بیماری مادام العمر است که نیاز به مراجعه ی منظم به پزشک دارد و خطر مرگ و خطر ابتلا به بیماری های هم آیند طولانی مدت را افزایش می دهد.

پرفسور هوندا گفت: ما می خواهیم بدانیم که آیا پس از کووید هزینه‌های پنهانی وجود خواهد داشت، حتی در میان کسانی که در معرض خطر بالایی برای کووید نیستند؟

دانشمندان همچنین بررسی کردند که آیا بیمارانی که قبل از ابتلا به کووید-19 به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، پس از آلوده شدن به ویروس، بیشتر از یک عارضه جدی و تهدید کننده زندگی به نام کتواسیدوز دیابتی رنج می برند یا خیر. آنها دریافتند که بیمارانی که دیابت نوع 1 داشتند و سپس به این ویروس آلوده شدند، 126 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی در مقایسه با بیمارانی بودند که به این ویروس آلوده نشدند. نتایج آنها در اوایل این ماه در مجله PLOS One منتشر شد.

پرفسور هوندا، هنگام اشاره به افزایش خطر از کلمه "ارتباط" استفاده کرد و گفت: مراقب باشید که نگویید عفونت COVID-19 باعث شروع دیابت نوع 1 می شود.

او افزود: ما اولین مطالعه بر روی جمعیت ایالات متحده با استفاده از یک مجموعه از داده های ملی واقعاً بزرگ را انجام داده ایم و می‌توانیم بگوییم افرادی که به کووید مبتلا شده‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، اگرچه نمی‌توانیم بگوییم که COVID سبب افزایش این خطر شده است. برای ایجاد این ارتباط علیتی، محققان باید یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده را انجام دهند، در حالی که، تیم ما داده‌های ناشناس از بیش از 27 میلیون نفر که از دسامبر 2019 تا پایان ژوئیه 2021 تحت مراقبت‌های پزشکی بیمارستانی در سراسر ایالات متحده قرار گرفته بودند را بررسی نموده است.

شواهد دیگری وجود دارد که نشان می دهد عفونتCOVID-19 ، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است.SARS-CoV-2 ، اولین ویروسی نیست که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است. دیابت نوع 1، همچنین با چندین عفونت ویروسی مانند اوریون، سرخجه، سیتومگالوویروس و ویروسEpstien-Barr ، مرتبط است.

همه چیز به پانکراس بر می گردد

پرفسور هوندا توضیح داد که تمام سلول های بدن شما برای تامین انرژی خود به قند (گلوکز) متکی هستند. اما برخی از سلول ها برای جذب گلوکز از خون نیاز به تحریک هورمونی به نام انسولین دارند. انسولین توسط پانکراس در پاسخ به تغییرات قند خون تولید می شود.

پرفسور هوندا توضیح داد که دیابت نوع 2 معمولاً ناشی از ایجاد مقاومت به انسولین در سلول هایی است که به آن نیاز دارند، اما دیابت نوع 1 یک بیماری خودایمنی است. اساساً بدن شما آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های ایمنی تولید می‌کند که به داخل پانکراس می‌روند و سلول‌های تولیدکننده انسولین را از بین می‌برند. بنابراین با گذشت زمان سطح انسولین به شدت پایین می آید که معنایش این است که سلول‌های بدن ما به دلیل فقدان انسولین قادر به دریافت قند از جریان خون نیستند و شروع به استفاده از چربی می کنند و با این کار تمام متابولیسم بدن را تغییر می دهند و یک حالت اسیدی ایجاد می کنند که در نهایت کشنده است.

قبل از تهیه ی انسولین از خوکها که هوندا آن را "یکی از بهترین لحظات در تمام تاریخ پزشکی" می نامد، ابتلا به دیابت نوع 1 حکم اعدام را داشت. اکنون این بیماری، یک بیماری مادام العمر است که بیماران می توانند با نظارت بر قند خون و تزریق انسولین، به زندگی خود ادامه می دهند.

پرفسور هوندا توضیح داد که در مورد سایر ویروس‌ها، دانشمندان فکر می‌کنند که روشی که ویروس به سلول‌های لوزالمعده حمله می‌کند، باعث مرگ خود به خود آنها می‌شود و هنگامی که آنها می میرند، سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول های مرده بسیج می شود. ایده این است که این ممکن است باعث ایجاد یک پاسخ خودایمنی به سلول‌های بتای پانکراس شود و ممکن است از کنترل خارج شده و به حمله به سلول‌های حیاتی تولیدکننده ی انسولین در پانکراس ادامه دهد.

پرفسور هوندا، گفت: این راهی است که تصور می‌شود ویروس‌های دیگر منجر به دیابت نوع 1 می‌شوند. بنابراین همین منطق پشت این مطالعه است.

این مطالعه بر روی موارد COVID-19 در غیاب واکسن متمرکز بود، پرفسور هوندا، گفت: سوال بزرگ بعدی این است که مشخص شود آیا ایمن‌سازی علیه SARS-CoV-2، با خطر بیشتر یا به حداقل رساندن خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است یا خیر.

هدف این تیم تحقیقاتی همچنین بررسی ارتباط بین 40 بیماری خودایمنی دیگر و عفونت‌های COVID-19 است.

پرفسور هوندا، گفت: اگر فقط به بار بیماری که کووید ایجاد می‌کند فکر کنیم، ممکن است که تاثیر فوری بیماری بسیار کمتر باشد، به‌ویژه بر افرادی که در معرض خطر کمی برای این بیماری هستند، اما ممکن است با تعداد زیادی از اختلالات مادام‌العمر مواجه شویم که ناشی از قرار گرفتن در معرض کووید باشند که بار سنگین پسا کووید را ایجاد کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-covid-diabetes.html